تراریوم

علت زرد یا قهوه‌ای شدن خزه‌ در تراریوم چیست؟

bestmoss.com خزه- چزا خزه‌ها قهوه‌ای می‌شوند؟

مطمئنا برای شما پیش آمده است که ببینید خزه‌های شما از رنگ سبز به رنگ زرد تغییر کرده باشند. سوالی که پیش می‌آید این است که علت زرد شدن خزه‌های چیست و چه چیز‌های باعث زرد یا قهوه‌ای شدن خزه‌ها می‌شود. اولین موضوع در رابطه با این موضوع که “چرا خزه ها قهوه‌ای یا زرد می‌شوند”، نوع خزه‌ای است که با آن سر و کار دارید. انواع خزه‌های مختلف، نیازهای متفاوتی دارند، از جمله این نیازها عبارتند از نور، میزان رطوبت، دما، بستر کشت و رژیم آبیاری مناسب.

یکی از مهم‌ترین دلیل‌های زرد و قهوه‌ای شدن خزه‌ها خزه‌ها نداشتن آب و رطوبت کافی است. بنابر این مهم است بدانید خزه‌ای که تهیه کرده‌اید چه میزان رطوبت و آبی نیاز دارد. تیم خوب بست‌ماس سعی کرده مقاله‌ای در این زمینه‌ برای شما آماده کند

برای نگهداری از خره‌ها فقط کافیست سه شرط آب، خاک و نور مورد نیاز آن‌ها را تامین کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره نحوه نگهداری خزه‌ها و جلوگیری از زرد شدن آن‌ها بگوییم.

آبیاری خزه‌ها بیاد چگونه باشد؟

کیفیت آب نقش بسیار مهمی در رشد و ماندگاری خزه ها دارد. خزه ها به برخی املاح موجود در آب شرب مثل کلسیم، کلر و سختی آب حساس هستند. این املاح می‌توانند تا حد زیادی به خزه آسیب برساند. بهترین آب برای آبیاری خزه‌ها، آب مقطر و یا آب باران است. توجه داشته باشید آب باران اگر با علف کش‌ها و قارچ کش‌ها آلوده شده باشد باعث قهوه‌ای شدن خزه‌ها خواهد شد.

برای پالاداریوم‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود حتما از دستگاه تصفیه آب استفاده شود. و می‌توانید از همان آب بخش پایین کار مجددا استفاده نمایید. توصیه می‌شود هر سال، 2 بار آب پالاداریوم‌ها تعویض شود چرا که آب آلوده برای خزه‌ها مضر است.

خاک مورد نیاز خزه‌‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

خزه ها عموما در خاک های اسیدی بهتر رشد می کنند. دقت داشته باشید که خزه ها به کوددهی احتیاجی ندارند. به هیچ عنوان به خزه ها کود ندهید. با کود دادن به خزه ها نه تنها به رشد آن ها کمکی نمی‌کنید، بلکه باعث سوختن و قهوه ای شدن خزه ها نیز خواهد شد. بنابراین ادعای افراد سودجو در این زمینه را نادیده بگیرید و از کوددهی خزه ها خودداری کنید.

نور مناسب خزه‌ها چیست؟

خزه ها به نور غیر مستقیم و یا نورهای مصنوعی نیاز دارند. اما نور مستقیم آفتاب موجب قهوه ای شدن و پژمردگی در برخی گونه های خزه می شود. تابش نور با برخورد به شیشه تراریوم متمرکز شده و اثر آن چند برابر خواهد شد. به همین خاطر ممکن است خزه ها و یا حتی گیاهان دیگر داخل تراریوم را بسوزاند.

امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همچنین برای ککسب اطلاعات بیشتر در مورد خزه و نگهداری از آن به مقالات زیر رجوع کنید.

»»» تراریوم چیست؟ «««

»»» نگهداری از تراریوم «««

12 نظر در “علت زرد یا قهوه‌ای شدن خزه‌ در تراریوم چیست؟

  1. مطهره پورمحمدی گفت:

    سلام وقت بخیر من موساریوم میزنم خزه افین بعد 3ماهیا4ماه خزه به شیشه شروع میکنه قهوه‌ی شدن چرا؟ بااین که خاک موساریوم خودتون هم استفاده میکنم ومقاوم ترین خزه افین هست استفاده میکنم

    1. Bestmoss گفت:

      سلام. قهوه ای شدن خزه ها میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. عموما به دلیل آبیاری زیاد هست. از دلایل دیگه میتونه نور زیاد، آبیاری با آب آلوده یا نامناسب باشه.

  2. فاطمه قربانی گفت:

    سلام وقتتون بخیر … من خزه وابی کوزا دارم کلا زرد شده امکانش هست مجدد زرد بشه ؟
    میگفتن اسیب جدی دیده ولی نمیدونم لاید چکار کنم تا درست بشه

    1. Bestmoss گفت:

      سلام. بستگی به نوع خزه و علت زردشدگی خزه ها داره. باید دقیقتر بررسی بشه.

  3. Rozhan گفت:

    سلام اگر خزه ها قهوه ای شده باشن بخاطر نور با عوض کرد جای تراریوم دوباره سبز میشن؟

    1. bestadmin گفت:

      سلام، نور نامناسب میتونه تاثیرات متفاوتی داشته باشه. اگر فکر میکنید نور کم بوده، معمولا باعث میشه رنگ خزه به سمت زرد شدن بره و خزه به صورت مو مانند قد میکشه اما قهوه ای نمیشه. اگر فکر میکنید نور زیاد باعث سوختن و قهوه ای شدن خزه هاست، همان خزه مجدد سبز نخواهد شد اما با قرار گرفتن در شرایط مناسب جوانه های جدید و سبز رشد خواهند کرد.

    2. مطهره پورمحمدی گفت:

      سلام وقت بخیر من موساریوم میزنم خزه افین بعد 3ماهیا4ماه خزه به شیشه شروع میکنه قهوه‌ی شدن چرا؟ بااین که خاک موساریوم خودتون هم استفاده میکنم ومقاوم ترین خزه افین هست استفاده میکنم ممنونم کمکم کنید

  4. عطار گفت:

    سلام خاک مورد نیاز خزه باید اسیدی باشه
    میتونیم ار هر پیت ماسی استفاده کرد یا باید دستگاه پی اچ سنج تهیه کرد؟

    1. bestadmin گفت:

      سلام، نیاز به pH متر نیست، اگر از کربن اکتیو استفاده کنید مقداری محیط رو اسیدی میکنه و اینکه اگر آب مناسب استفاده کنید و قلیایی نباشه، کفایت میکنه.

  5. نوروزی گفت:

    بسیار عالی مطالب جمع بندی شده بود.اب خاک نور… ممنون از مجموعه بست ماس.موفق باشید

    1. جواد گفت:

      سلام چه نوع نور مصنوعی به درد خزه های پالادریوم میخوره
      چون خزه های که کاشتم به صورت مو دراز و زرد میشن

      1. Bestmoss گفت:

        سلام. نور مصنوعی 5500-6500 کلوین بدلیل داشتن بیشترین میزان ” پار نوری”مناسب ترین بازه برای خزه می باشد. لامپ های رشد گیاه و فلوئورسنت مناسب هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *